در این مقاله ما درباره کراتین مو در زمان پریودی به شما مطالبی را خواهیم آموخت که برای شما بسیار مفید می باشد. اینکه کار کراتین مو را در زمان پریودی می توانید انجام دهید یا خیر ؟ ما به تمامی سوالات شما در این مقاله پاسخ می دهیم.

کراتین کردن از جمله روش های پرطرفدار برای صافی مو می باشد. با کمک این روش می‌ توان علاوه بر صاف شدن، موها را نیز تقویت نمود. اما آیا کراتینه مو در زمان پریودی امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت از آنجایی که در این دوران شاهد تغییرات هورمونی در خانم ها هستیم، بهتر است که کراتین انجام نشود. به طور کلی یک هفته پیش از شروع قاعدگی سطح پروژسترون بالا می رود. از طرفی نیز تولید غدد چربی پوست یا سبوم افزایش می یابد. این مسئله سبب چرب شدن پوست بدن و پوست سر می گردد.

 با شروع خونریزی سطح استروژن و پروژسترون پایین آمده اما تستوسترون بالا می رود. به همین دلیل باز هم سبوم یا غدد چربی پوست افزایش یافته و چرب بودن پوست سر را به دنبال خواهد داشت. البته باید در نظر داشت تغییرات هورمونی در خانم ها با یکدیگر کمی متفاوت است، اما این تغییرات به طور معمول طی چند روز به حالت عادی باز خواهند گشت. بنابراین می ‌توان گفت که کراتینه مو در زمان پریودی به ویژه برای کسانی که پوست چربی دارند تقریبا بی فایده می باشد.

کراتین مو در زمان پریودی ( صافی مو در زمان قاعدگی )

حال به بررسی دلایلی که سبب می ‌شوند تا کراتینه مو در زمان پریودی چندان اثربخش نباشد می پردازیم. با بررسی این موارد می توانید بهتر تصمیم گیری کنید.

  •  اثرگذاری کمتر

 تا اینجا گفتیم که کراتینه مو در زمان پریودی به دلیل تغییرات هورمونی و چرب شدن پوست سر چندان موفق نخواهد بود. علت این موضوع این است که چرب شدن پوست سر مانع از جذب مواد کراتین شده و به همین دلیل اثرگذاری کراتینه را کمتر خواهد نمود.

  •  ماندگاری کم

در حالت کلی اگر در زمانی غیر از پریودی موهای خود را کراتینه و یا صاف کنید و مراقبت های بعد از کراتینه را به درستی انجام دهید، بین ۳ الی ۶ ماه ماندگاری خواهد داشت. اما در زمان پریودی علاوه بر کاهش جذب مواد کراتینه توسط موها، اثرگذاری کمتر و ماندگاری کمتری نیز به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این اثر کراتینه نیز زودتر از بین خواهد رفت.

  •  ریزش مو

 در زمان پریودی ریزش موها معمولا در خانم ها افزایش یافته و بعد از آن به حالت طبیعی برمی گردد. بنابراین اگر در زمان پریودی اقدام به کراتین کنید، ریزش موها بیشتر شده و استرس و نگرانی برای شما ایجاد خواهد نمود.

  •  التهاب و حساسیت

 از جمله دلایل دیگری که سبب می شود کراتینه در زمان پریودی چندان مطلوب نباشد، حساس بودن یا تحریک پذیری پوست سر در این دوران می باشد. در این زمان استفاده از مواد شیمیایی مثل رنگ و مواد کراتین سبب تحریک شدن پوست سر می گردد. این تحریک شدن پوست سبب ایجاد سوزش و التهاب و یا مشکلات مشابه می گردد.

  •  آسیب زدن به موها

بعضی از خانم ها دارای موهای حساسی می باشند. در زمان پریودی با افزایش این حساسیت اقدام به کراتین و صافی می‌ تواند نتیجه‌ عکس روی موها گذاشته و سبب آسیب رساندن به آن ها شود. البته برخی از خانم ها در دوران پریودی هیچ گونه مشکلی برای کراتینه کردن نداشته و بهترین نتیجه را می گیرند. هرچند تعداد این افراد بسیار محدود می باشد.

در زمان پریودی پروژسترون و استرون بدن پایین می آید و تستوسترون افزایش می باشد و حس چرب بودن در مو و پوست بیشتر می شود البته این تغییرات هورمونی در بدن تمامی خانم ها یکسان نمی باشد و طی 3 الی 4 روز به حالت نرمال بر میگردد. به خاطر افزایش چربی مو بی حالت می شود .

  1. سوال بسیاری از بانوان این می باشد که می توانند در زمان پریودی کراتینه مو ، نانو اکسیر ، آنزیم تراپی ، نانو پلاستیا انجام داد یا خیر؟؟
  • بله می توان انجام داد ولی از روز سوم به بعد پریودی بهتر می باشد. زیرا مواد کراتین با ریشه مو در تماس نمی باشند پس تاثیر آنچنانی در انجام کار ندارد.
کراتین مو در زمان پریودی

 آیا در زمان پریودی می توان مو را کراتینه کرد؟

 تا اینجا به بررسی این مسئله که کراتینه مو در زمان پریودی تا چه حد موفق است پرداختیم. اگر بخواهیم یک پاسخ کامل برای این موضوع داشته باشیم باید بگوییم با توجه به نکاتی که اشاره نمودیم، کراتینه یا صافی مو در زمان پریودی کار درستی نبوده و نتایج خوبی را برای موهای شما به دنبال نخواهد داشت. بنابراین بهتر است صبر کنید تا این دوران به پایان رسیده و سپس اقدام به صافی و کراتینه موهای خود نمایید.

ممکن است کراتینه کردن در زمان پریودی برای افرادی که در حالت عادی موهای خشکی دارند با نتایج خوبی همراه بوده و موفقیت آمیز باشد. با این حال توصیه می گردد در این دوران تا حد ممکن از انجام کراتینه بپرهیزید. اینکه گفته می شود کراتین کردن در این دوران بی فایده است به این معنی نیست که اصلا تاثیری ندارد، بلکه به این معناست که کراتینه در این دوران با اثرگذاری کمتر و ماندگاری کمتری همراه خواهد بود.

کراتینه مو در زمان پریودی

صافی مو در زمان قاعدگی

 صافی مو یا کراتینه آن در زمان قاعدگی به دلیل اثربخشی کمتر و آسیب به پوست سر چندان توصیه نمی ‌شود. اما اگر به دنبال روشی برای صافی مو در دوران قاعدگی هستید باید گفت در این دوران می توان از روش های معمولی چون اتوی مو یا سشوار بهره برد. البته در مواردی گفته می شود که کراتین درمانی با ساقه مو در تماس بوده و با ریشه مو تماسی ندارد. اما برای نتیجه گیری بیشتر، بهتر است که کراتین درمانی دو روز بعد یا دو روز قبل پریودی صورت گیرد. هم چنین بهتر است در این دوران از شستن زیاد موها خودداری نموده و شامپوهای مرطوب کننده استفاده نمایید تا مواد مغذی مو از بین نرود.

 بررسی آناتومی مو و اثر کراتین بر مو در پریودی

 برای بررسی بهتر کراتینه مو در پریودی باید چرخه رشد مو را بررسی کرد. این چرخه دارای سه فاز متفاوت می باشد.

فاز یا مرحله آناژن

 مو در مرحله آناژن در دوره رشد خویش به سر می رود.

مرحله کاتاژن

 در این دوره تقسیم سلولی و در نتیجه رشد فعال مو متوقف می ‌گردد.

مرحله تلوژن

در این فاز همه فعالیت های مربوط به سلول های مو متوقف شده و در نتیجه بافت های مرده مو دچار ریزش می شود.

به طور معمول ریزش روزانه ۵۰ تا ۱۵۰ عدد مو طبیعی بوده و نگرانی ندارد. در دوران پریودی به ویژه در خانم هایی که دوران پریودی طولانی تر با خونریزی بیشتری را دارند، ریزش موها بیشتر می ‌شود.

 باید افزود هنوز هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد که نشان دهد تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی بر رفتارهای موهای بدن نیز اثرگذار خواهند بود. موها جزء بافت های مرده بدن بوده و قاعدتا تغییرات هورمونی نباید روی آن ها اثر خاصی داشته باشند. با این حال بهتر است برای اینکه زمان و هزینه شما به هدر نرود، از کراتین کردن در زمان پریودی خودداری کنید و آن را به بعد این دوران انتقال دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره
مشاوره واتساپ
سلام
چطور می تونم کمکتون کنم؟